Pages

Sunday, December 12, 2010

BINGKISAN DOA (Buat Yang Tersayang...)

Ya ALLAH...Seandainya telah engkau catatkan..dia milikku tercipta buatku...Satukanlah hatinya dengan hatiku..titipkanlah kebahagiaan antara kami..agar kemesraan itu abadi...Dan Ya ALLAH...Ya Tuhanku Yang Maha Mengasihi...seiringkanlah kami melayari hidup ini...ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi Ya ALLAH...seandainya telah Engkau takdirkan...dia bukan milikku...bawalah ia jauh dari pandanganku...
Luputkanlah ia dari ingatanku...
Dan peliharalah aku dari kekecewaan....

Serta Ya ALLAH Ya Tuhanku Yang Maha Mengerti...berikanlah aku kekuatan..melontar bayangannya jauh ke dada langit...Hilang bersama senja nan merah...agar aku bahagia...walaupun tanpa bersama dengannya...

Dan Ya ALLAH yang tercinta...gantilah yang telah hilang...tumbuhkanlah kembali yang telah patah..walaupun tidak sama dengan dirinya....

Ya ALLAH Ya Tuhanku...pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu...sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan...adalah yang terbaik buat ku...kerana Engkau Maha Mengetahui...segala yang terbaik buat hamba-Mu ini....

Ya ALLAH...cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...Di dunia dan di akhirat..dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang daif ini...Jangan Engkau biarkan aku sendirian...Di dunia ini mahupun di akhirat..menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran...Maka...kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman....Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...ke jalan yang Engkau redhai....dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah.....

Amin..Amin..Amin...Ya Rabbal 'Alamiin....

Ehsan dan perkongsian dari Kakakku Nur Jahadah

Wednesday, December 8, 2010

Dalam Sujud Cintaku - Devotees

video

Kau berikanku segala-galanya
dan Kau mengujiku dengan cinta dunia
yang sungguh indah dan
Kau hiaskannya dengan intan permata
dengan jua wanita
dan kedudukan yang memalingkanku
daripada-Mu

Dalam menikmati kurniaan-Mu
tak terucap lafaz terima kasihku
namun untuk jadi yang terbaik
juga masih belum kumampu

Dalam sujud cintaku
fanaku diulit rindu
getirnya cemas di kalbu
takut hidup tanpa redha-Mu

Hanya kerna-Mu Tuhanku
aku hidup dan ku akan
kembali pada-Mu
hanya pada-Mu dalam
sujud cintaku...

Kau berikanku segala-galanya
dan Kau mengujiku dengan cinta dunia
yang sungguh indah dan
Kau janjikanku
dengan ayat-ayatmu
di sana menanti
di syurga Kau penuhi
dengan cinta dan kasih-mu
Ya Rabbi...

Thursday, November 18, 2010

Salam aidil'adha

Assalamualaikum...


Saya sangat lemah...lemah sangat2...hati saya sangat sakit...hanya ALLAH yg saya ada...ibu dan sahabat2 selalu memberi semangat...

"Ya ALLAH, jika KAU mengetahui bahawa perkara ini baik untukku pada agamaku, duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka tentukannya untukku dan permudahkannya kepadaku, jika KAU mengetahui bahawa perkara ini tidak baik untukku pada agamaku dan duniaku dan kesudahan urusanku buat masa kini dan masa akan datang maka elakkannya dariku dan elakkan diriku daripadanya,tentukanlah kebaikan untukku di mana sahaja aku berada sesungguhnya Engkau berkuasa di atas segala sesuatu...amin Ya Rabb..."


semoga KAU sentiasa berada disisi ini dalam mencari redhamu Ya ALLAH...

Tuesday, November 9, 2010

Menanti cinta


sejak lama aku berdiri
dalam sepinya rongga hati
tak satu pun burung
mampu menjawab

* hanya padaMu ku bertanya
lewat setiap sujudku ini
siapa kah nanti
cinta untukku

reff:
wahai penilai hati lihat batinku
nyaris bernanah karna luka tersayat
merana menantikan cinta dan kasih hidupku

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku

repeat *
repeat reff

rahasia itu hanya Kau yang tahu
namun aku tak mau jadi tuna cinta
namun harus ku ikhlaskan nasib cintaku padaMu

Wednesday, October 20, 2010

Lamenye...

Assalamualaikum...

Lame betul tak mengisi blog ku ini dengan coretan2 yg merapu2...hehehe.. Bukan takde mase tapi tangan ini sangat malas untuk menaip, apatah lagi bile hati ini sering dilanda tekanan2 yang tidak surut/reda... Ntah sampai bile aku harus menunggu die yang ku rase dah semakin jauh...

Wednesday, September 15, 2010

Perlu dier...

Pagi tadi dalam pukul 2 lebih aku diserang sakit biasa ku itu, aku tetiba teringatkan dier, seseorang yang selalu ada bila aku perlukannya... Aku mencapai hanphone ku dengan niat untuk menghubunginya untuk memberitahu tentang kesakitan yang aku alami, tapi entah kenapa aku rasa begitu berat sekali untuk mendail numbernya, untuk menaip sms kepadanya pun aku tidak begitu berani, apatah lagi bila teringat apa yang dah berlaku antara kami. Aku menahan sakitku sendirian, sehingga beberapa jam aku terus terlena dalam kesakitan. Aku ada ubat tapi tanganku begitu malas untuk mencari dan memakannya. "Ya ALLAH, andai sakitku ini adalah ujian @ balasan atas kehilafan hambamu ini, aku redha & terima segalanya." Aku sangat merinduinya, berada disisi ku...menemani ku...andai aku ditakdirkan mati, ingin sekali aku mati disisinya...diribanya.. Adakah keinginanku ini akan terlaksana??? "Ya ALLAH, tunaikan lah permintaan hambamu ini."

Apa khabar dier? Dah lama aku tak mendengar khabarnya. Hampir 2 minggu...tak pernah begitu lama aku tidak menghubunginya. Seksanya bila teringatkan dier. Andai ini yang ditakdirkan untuk kami berdua, aku terpaksa redha akan kehilangannya... "Ya ALLAH, andai kau takdirkan kami akan sentiasa bersama hingga akhir hayat ini, kau satukan lah kami, kau rapatkan hubungan kami semula, kau tunjukkan lah jalan penyelesaiannya...Tapi andai hanya sampai disini sahaja jodoh kami, kau jauhkan bayangannya dari ku, kau kuatkan lah hati ku agar tabah menerima perpisahan ini.. Ya ALLAH, bantulah hambamu ini..."

Buat dier, ku doakan agar kau bahagia bersama orang2 yang dikau cintai & sayangi... Maaf andai diri ini selalu melukai hatimu...

Tuesday, September 7, 2010

Teristimewa buatmu yg dirindui...

Buat dier yang amat ku rindui selalu, moga dikau mendengarkan lagu ini..


D’Masiv – Merindukanmu

saat aku tertawa di atas semua
saat aku menangisi kesedihanku
aku ingin engkau selalu ada
aku ingin engkau aku kenang

reff:
selama aku masih bisa bernafas
masih sanggup berjalan
ku kan slalu memujamu

meski ku tak tahu lagi
engkau ada di mana
dengarkanlah aku ku merindukanmu

saat aku mencoba merubah segalanya
saat aku meratapi kekalahanku
aku ingin engkau selalu ada
aku ingin engkau aku kenang

repeat reff

~ku kan slalu merinduimu walau dimana kau berada... ~

Sunday, September 5, 2010

Perginya die...

Assalamualaikum...

Ramadhan akan pergi meninggalkan kita dan syawal akan menggantikan nye tapi cukup ke amalan kite semasa bersama ramadhan?? Banyak ke pahala yang kite kutip?? Tinggal beberapa hari je lagi, selagi sempat rebutlah ia kerana belum tentu ada ramadhan yang kedua buat kite.

Dan itu juga berlaku pada hubunganku dengan seseorang. Aku juga terpaksa melepaskan dier pergi seperti juga ramadhan. Demi utk menjaga hubungan dier dgn org yang dier sayang, aku kene redha dan lepaskannye... Aku sayang menyayanginye seperti keluargaku sendiri tapi harus aku akui bahawa, hubungan sesame manusia tidak akan kekal... Cepat atau lambat kite pasti akan terpisah samade oleh mase atau berlainan alam (2 alam yang berbeza). Aku doekan dikau akan berbahagia disamping orang tercinta dan semoga raya aidilfitri tahun ini akan dikau sambut dengan meriah sekali. Maafkan ku kerana terpakse pergi meninggalkan dikau bersama ramadhan tahun ini. Kasih sayangku bersamamu akan tetap tersemai dihati ini buat selamanye, pengorbananmu tetap akan kukenang hingga akhir hayatku...

Saturday, September 4, 2010

Kereta kene tarik!!!

Assalamualaikum...

Tension giler la mlm tadi, kereta member aku kene tarik. Tak pasal2 aku n member2 aku yang lain kene tunggu kat depan maju junction sampai member aku sorang lagi datang tuk antar kitorg balik asrama. Nasib baik pakguard tak tanye banyak kenapa balik lambat kan, lau tak tak tau la nak tidur mane malam tadi.

Yang lagi tension mase g report kat balai mlm tadi, kitorg kene sediakan duit RM205 ngan geran tanah + ic tuan kereta, aduh...mane nak cari geran malam2 ni, semua kat jb sebab member aku tu orang jb. Benda2 tu semua pada mak die, dah la patutnya malam ni dah kene bertolak balik jb..aduh..tangguh la nak balik kg nampaknye, kene settlekan kereta tu sampai dapat la jawabnye...huu... Ya ALLAH, moga kau permudahkan urusan kami semua pada hari ini..amin.

Thursday, September 2, 2010

Tawareh + Moreh & Tazkirah Ramadhan

Assalamualaikum...

Aku baru balik dari moreh. Tetamu jemputan ustaz azran (x sure betul ke tak aku eja name uztas tu), yang merupakan imam muda dalam rancangan astro oasis. Tazkirah diadakan lobi asrama aku, banyak input + ilmu yang aku dapat dalam tazkirah yang disampaikan ustaz azran tu. Beliau bercerita tentang malam lailatul qadar, peristiwa2 yang berlaku dibulan ramadhan di zaman rasulullah di mana, baginda menang dalam peperangan walaupun jumlah tentara islam lebih sikit dari tentera yahudi.. ALLAHU Akbar, itulah kuasa ALLAH kan yang sentiasa membantu umat islam yang cuba berjuang menyebarkan agamaNYA...

Puasa bukan sahaja menahan lapar dan dahaga, tapi juga menjaga anggota badan kite dari melakukan perkara yang mungkar..mata, telinga, mulut....

Pas ceramah, dapatlah bubur lambuk..boleh tahan la rasenye..hehehe.. =)

Wednesday, September 1, 2010

Drama Syugamu Ramadhan TV3

Assalamualaikum..

Aku suke tengok drama di tv3 tajuk Syurgamu Ramadhan, memang sedih sangat bile tengok cite tu. Berapa kali aku asyik dok nangis je tengok cite tu. Rugi sape yang tak layan, banyak input yang kite boleh dapat. Drama tu memang bukan drama yang berunsur islamic macam Epilog Syurga Cinta , tapi banyak mesej yang kite dapat kalau kite hanyati betul2 cite tu. Cite pasal epilog Syurga Cinta pun tak kurang hebatnye, best juga. Aku memang dah lame layan cume yang Syurgamu Ramadhan aku baru je layan, pun best juga. Apepun tahniah buat tv3 kerana menceriakan ramadhanku dengan drama2 yang menarik.

Link Epilog Syurga Cinta
http://www.tv3.com.my/Shows/EpHighlight.aspx?MasterID=815 &ShowID=869&MenuID=2&SubMenuID=1&TemplateID=1&EpID=35987&VideoID=54777#ancPlayer

Link Syurgamu Ramadan
http://www.tv3.com.my/Shows/EpHighlight.aspx?MasterID=818 &ShowID=872&&MenuID=2&SubMenuID=1&TemplateID=1&EpID=35898&VideoID=54761 &ShowID=872&&MenuID=2&SubMenuID=1&TemplateID=1&EpID=35898&VideoID=54761


Selamat menonton...

Monday, August 30, 2010

Tangisan dalam hujan

Hari ini aku rasa sedih sangat2, aku dikatakan "tak faham bahasa" oleh orang yang aku sangat sayang...

Kelas hari ni batal, tapi ada exercise yang perlu disiapkan dan dihantar pada hari ini juga. Aku menyiapkan exercise tu dengan secepat mungkin agar aku dapat pulang lebih awal ke asrama. Hampir 2 jam, akhirnya siap juga exercise aku tu, aku terus hantar ke link yang diberi. Selesai je aku terus turun bawah untuk menaiki bas ke asrama. Sayangnya bas belum sampai, hari plak aku rasa gelap je macam nak hujan. Aku tengok ramai pelajar2 yang menunggu di luar lobi, mungkin ada diantara mereka yang berniat sama dengan aku, menunggu bas untuk pulang ke asrama, dan mungkin ada yang saje lepak2 kat lobi tu. Aku terasa macam nak keluarkan duit je kat atm, duit tunai pun dah tinggal sikit. Tanpa membuang masa, aku masuk ke dalam lobi untuk beratur di barisan menunggu di depan atm untuk keluarkan duit. Lama juga lah aku menunggu giliran ku, lebih kurang 10minit. Sambil2 menunggu tu aku memantau-mantau la juga kat luar lobi takut2 bas yang ku tunggu dah sampai kan. Selepas je giliran aku keluarkan duit, aku terus bergegas keluar lobi. Tengok2 orang dah berkurangan, bas tak kelihatan, sah aku kene tinggal bas, hari plak hujan. Aduh, letih dan sedih giler kene tunggu lagi sejam lamanya next bas. Aku belari ke bustop tempat as selalu berhenti, duduk situ dan tunggu je kat situ dalam keadaan hujan yang semakin lebat.

Aku rasa bosan, tak tau nak buat ape. Call adik jab la.
" Bila nak turun sini?" Tanye aku pada adik.
"malam la kak erk?" Jawab adik. Dari suara dia aku dah dapat agak yang dia masih mamai2 baru bangun tidur. " Lar, lambatnye. Akak kan tak suka adik gerak malam2, bahaya kan." Adik mendiamkan diri je di hujung talian. "Adik..." Aku menunggu jawapannye dengan sabar. "Ye akak" Sepatah je dia jawab. "Gerak awal ye??, sekarang ke tak pun pukul 4 or 5 nanti ke, jangan lah gerak malam erk??" Aku cuba memujuk. Tiba2 dia meninggikan suaranye, "akak ni tak faham bahasa ke, kan orang cakap malam, malam la!" Aku terkelu,aku ke yang salah cakap. Panggilan terputus, kredit aku habis kot. Aku terdiam sebentar memikirkan kata2 adik sebentar tadi. Setelah aku rasa agak tenang sedikit, aku menghantar pesanan ringkas (sms) pada adik, "Kalau nak gerak malam x payah datang. Dok je kat sane. Program esok pun cancel. Kite tak payahlah jumpe untuk seketika ni, akak nak menyendiri. Sory kalau akak ni TAK FAHAM BAHASA dan terkasar bahasa. Salam." Selari dengan ter'send nye sms itu, hati aku cukup kecewa, maybe aku seorang yang cepat terasa,tapi perlukah sampai menyatakan yang aku ni tak faham bahasa. Aku cakap lembut je dengan dia tapi perlukah dibalas dengan kasar??!!

Hujan semakin lebat dan hujan dihati aku pun melebat juga tapi ku tahan agar tiada yang perasan akan tangisan dihati ini. Aku membiarkan tempias2 hujan membasahi baju ku, aku tak hirau kan kesejukan yang melanda ku, yang aku tahu aku sangat2 terasa hati dan kecewa. Aku terus berdiri di bustop sehingga bas yang ku tunggu sampai.

~Hanya coretan / nukilan saje-saje~

Sunday, August 29, 2010

Hampiri syawal...

Assalamualakium...w.t

Tetiba pagi2 dok dengar lagu raya...huhuhu, x sabar rasa nak raya tp puase tak cukup sebulan la... =D hehehe.. Kepada wanita yang baligh tu, tahniah la kalau dapat puasa penuh ye...

Lagu yang menyentuh hati aku yang seorang perantau...

Balik Kampung - Sudirman

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh...( 3X )
Hati girang
Ho ho... Balik kampung (3X)
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh...( 3X )

Hati girang
Ho ho... Balik kampung (3X)
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti


Mak...tunggulah kepulangan anakmu ini... :'-(

Saturday, August 28, 2010

Scene menarik dalam 'SYURGA CINTA'

video

Carilah jodoh yang diredhai ALLAH...

10 tanda dia adalah Jodoh Kita...

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.


Ditulis oleh Hj Abdul Samad Profile:

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000474159776 p/s: sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..


Bosan + Rindu dier..

Assalamualaikum...

Lame betul tak menyinggah blog aku ni...huhu, takde mase (sebenarnye malas lebih), ni edit pun sebab ade orang dok bising kate aku ni dah lame tak update blog. Oklah, untuk dier or sape2 yang rajin menyinggah ke blog aku ni thanks sgt... Sekurang-kurangnye aku tau ade orang yang rajin view blog ni walaupun takde ape sangat... hurm...

Takde ape pun nak cite cume nak btau aku dah edit la blog ni, berwajah baru sikit. Akan datang aku edit lagi kalau ade mase, ni pun sebab bosan takde nak buat ape, nak tidor mate tak nak lelap plak...

Buat dier yang selalu aku rindukan, moga ingat selalu kat aku disini...sayang dier....

Kla, chaw dulu.. Jumpe lagi, salam...

Friday, July 9, 2010

Pulang dari pendakian....

Assalamualaikum...

Masih terasa angin kinabalu...sejuk yg amat ketika di laban rata, air paip nye pun kalah ais dalam peti ais, tersangatlah sejuk seh.. Banyak yg nak cite n banyak yg nak di'upload tapi bukan sekarang kerana badan2 ku masih terase sengat2 n tenaga ku masih belum cukup untuk mengerah idea2 n ayat2 yg sesuai untuk dicoretkan di blog ku ini.. Nanti kite sambung k...

Wednesday, June 30, 2010

Berjayakah aku menawan mu???

Assalamualaikum..

Tetiba aku terase cemas, takut, resah n macam2 lagi perasaan yang bercampur baur dek bahang kinabalu semakin hampir... Bersediakah aku atau hanya rase ingin mencuba sahaja?? Aku rase kalut sangat, ade je benda tak kene..ape yang tak kene, aku sendiri yang tak kene sebenarnye...

Bila kedegilan mengatasi kesakitan!!! Itulah aku, badan yang tak berapa sihat tapi masih degil nak mendaki gunung yang tersangatla tinggi berbanding record2 aku yg sebelum2 ni...ledang, berincang, stong...ape la sgt berbanding kinabalu tu, dahla tinggi...sejuk plak tu (kate org yg dah g la) kerisauan plak aku jadinya....

Aku harap penyakitku tidak mengganggu perjuangan ku ini. Aku yakin, ajal maut semua ditangan tuhan, andai aku ditakdirkan rebah di kinabalu, aku redha dan berharap moga dosaku diampunkan ALLAH dan teman2 serta sanak saudara sekalian... Moga aku ditempatkan dikalangan mereka yg beriman. Doa kalian amat aku perlukan!!

Ya ALLAH, permudahkanlah perjuangan hambamu ini dalam mencari keajaiban cintaanmu ya RABBIL...

Berjayakah aku menawan mu wahai kinabalu?? Hanya ALLAH yg maha mengetahui segalanya..

Siapa Yang Mampu??

Buat tatapan dia yang amat aku sayangi, fahami dan hayati...

Siapa Yang Mampu??

Kala hati menangis,
Siapakah yang mampu mendengarnya,
Memujuknya...
Juga mengubatnya.

Ibu??
Rasa terlalu membebankan ibu,
Sudah sering aku mengadu,
Aku malu terus-terusan mengadu,
Walau riaknya,
Seolah-olah mereka dihargai,
Aku tahu...
Ibu sentiasa bersedia,
Mendengar setiap yang dibicarakan,
Mengeluarkan kalimah,
Yang menyejukkan...

Tapi maaf,
Aku tak mahu ibu turut bersedih,
Melihat dan mendengar luahan hatiku,

Ayah??
Raut wajahnya memilukan hatiku,
Tak sanggup aku menambahkannya,
Tanggungjawab yang dipikulnya,
Sudah cukup menyatakan bebanannya,
Tegakah aku melihat ayah,
Terus terbeban??

Tidak!!
Walau aku tahu ayah ikhlas,
Cukuplah aku yang merasakan...

Sahabat??
Aku tahu engkau ikhlas mendengarnya,
Tapi engkau takkan faham,
Apa yang bermukim di hatiku,
Aku hargai keikhlasan mu,
Mendengar setiap yang kuluahkan,
Memberi semangat kala aku terjatuh,

Maafkan aku,
Walau engkau tak dapat mengerti sepenuhnya,
Aku tahu 1000 kali dihatimu terdetik,
"Andai aku dapat merasainya",
Aku sungguh bertuah,
Didampingi sahabat sepertimu,

Tapi aku akui,
Walau sederas mana air mataku jatuh,
Di hadapan mu,
Hatiku tetap menangis,
Tiada siapa yang mampu memujuknya,
Mahupun mengubatnya...

Hati...
siapakah yang mampu mengubatmu??

Walau aku membuat coteran,
Di atas 1000 helaian kertas sekalipun,
Mereka tetap tak dapat mengerti,
Mengapa aku tidak mahu berkongsi,
Membebaskan semuanya yang terbuku,

YA ALLAH...
KUPOHON PETUNJUK DAN HIDAYAHMU,
TUNJUKILAH HAMBA JALAN YANG ENGKAU REDHAI,
SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MENGETAHUI,
SETIAP YANG TERDETIK DI HATI HAMBA,
KUPOHON KEAMPUNAN MU YA ALLAH,

Aku yakin hanya kepada ALLAH,
hatiku akan tenang dan bahagia...



Copyright from iluvislam.

Perlukah???

Assalamualaikum...
Sekarang dah pukul 3.55 am, mataku belum mengantuk... Teringat satu nukilan yang diilhamkan oleh seseorg yang sangat aku sayangi...Katenye ini untuk ku..hehehe, thanks coz sudi benarkan aku untuk mengisi nukilannya ini di blog ku...

Perlukah??

Perlukah aku dilayan begini,
kerana masalah sekecil di sisi,
walaupun berkelahi,
perlukah disampahi.

Walau hati semakin galau,
mencari sabar memulau,
mencari kesempurnaan iman,
di celah kekusutan.

Dirinya semakin hilang di hati,
mengharap redha ilahi,
walau datangnya sedikit nanti,
akan ku tempuh dengan berani.

Walau janji yang diteraburi,
tapi hati disakiti,
seperti isi tertusuk duri,
akan ku cuba jauhi.

Langkah semakin panjang,
suara semakin lantang,
mencari sesuatu yang hilang,
mengharap jalan nan pulang.

Hasil Nukilan asal
Ara Alia
21:42pm, 29 Jun 2010


Adakah nukilan ini untuk ku, atau sebenarnya untuk mu... Fikir-fikirkan lah...

Sunday, June 27, 2010

Bila Cinta..

Bila Cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Hingga engkau pergi
Tinggalkanku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Kusebut namamu
Di setiap doaku
Bangkitkan setia
Kenangan tentangmu
Yang ku dapat hanyalah
Bayangan

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Wednesday, June 23, 2010

Pertama kali menubuhkan blog dihari lahir emak...

Assalamualaikum w.t...
Buat pertama kalinya aku menubuhkan blog buat diriku n myb kisah hidupku...lihat saje la nanti.. Hari ini 23hb jun hari lahir emakku Jamilah Ibrahim..ibu yang paling aku sayang, yang tiada ganti...yang akan sentiasa bertahta dihati..emak yang tercinta..SELAMAT HARI LAHIR EMAK!!! Saya sayang sangat2 kat mak!!! Mmmmmuuuuaaaahhh :-*


Ni gambar mak aku dengan kek yang aku n kakak aku Zanariah beli n pilih...hehehe..tapi duit kakak aku la, aku manelah ade duit, belajar lagi..